In Human Design verwijst de 'Markt' (Markets) naar drukke en dynamische plekken.
Mensen met 'Markets' in hun design floreren doorgaans in omgevingen die levendig, boeiend en stimulerend zijn.
Het concept 'markt' is hierbij niet beperkt tot een letterlijke marktplaats. Het verwijst in ruimere zin naar plekken en ruimtes (ook digitaal) waar ideeën, goederen of diensten worden uitgewisseld. Waar mensen met een zekere levendigheid met elkaar omgaan en transacties van één of andere soort plaatsvinden. Het meest stimulerend zijn plekken waar een grote diversiteit aan mensen is, met verschillende ervaringen. Dat maakt de 'markt' extra aantrekkelijk.
Ik merk op, dat mensen op jonge leeftijd, die op de 'markt' moeten zijn, juist dromen van een afgelegen plekje in de natuur. Een plek uit de drukte. Maar als ze ouder worden is er een sterke aantrekkingskracht om juist in de dynamiek te verblijven. Het is uiteraard afhankelijk van de rest van iemands design hoe dit zich ontvouwt, maar je kunt je als buitenstaander zomaar verbazen over waar iemand naar toe trekt.
Een belangrijk kenmerk van mensen die volgens hun design in een dynamische omgeving gedijen, is hun vermogen om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Net als op een markt, waar dingen snel kunnen veranderen, vertonen deze mensen vaak een talent voor het 'meegaan met de stroom'. Ze kunnen zich relatief gemakkelijk aan nieuwe situaties aanpassen.
Tegelijkertijd moeten mensen die in deze omgeving gedijen selectief en kieskeurig zijn. Zo beschermen ze zich tegen overprikkeling. Mensen met 'markt' als omgeving moeten zelf kunnen kiezen waar ze willen zitten. Laat ze hun huis (eigen kamer) naar hun eigen wens inrichten, laat ze (ook als kind) plekken vinden om te verkennen, geef ze opties en laat ze genieten van alle mogelijkheden en de rijkdom aan details.
Mensen met deze omgeving in hun design kunnen uitblinken in beroepen waar een levendige uitwisseling van ideeën en ervaringen plaatsvindt. Ze kunnen genieten van banen die variatie bieden, waar geen twee dagen hetzelfde zijn.
Banen in sales, handel, consultancy, evenementenbeheer of public relations kunnen bijzonder geschikt zijn. In dergelijke rollen sluit de dynamische omgeving aan bij de natuurlijke neiging van de persoon tot verandering en diversiteit, waardoor ze hun volledige potentieel kunnen benutten.
Het is belangrijk om te onthouden dat hoewel iemands geschiktheid voor een baan beïnvloed wordt door iemands 'omgeving', deze omgeving geen vooraf bepaald carrièrepad dicteert. Persoonlijke interesses, vaardigheden en ervaringen zijn net zo belangrijk.
Zoals met elk aspect van Human Design hoor en lees ik de nodige misverstanden.
Een veelvoorkomend misverstand is dat deze omgeving constante sociale interactie vereist. Dat is niet het geval. De nadruk ligt met name op de dynamische uitwisseling van energie, niet per sé op sociale activiteiten.
Vaak wordt de 'markt' gezien als onverenigbaar met introversie. Dit is niet het geval. Ook mensen die zeer introvert zijn en volgens hun design op de 'markt' gedijen, kunnen energie en inspiratie vinden in drukke omgevingen. Hoewel ze de dynamiek doorgaans liever van een afstandje bekijken, dan er middenin te zitten.
Het idee om gebonden te zijn aan letterlijke marktplaatsen, kan ook leiden tot misverstanden.
De marktomgeving strekt zich - zoals ik al schreef - uit tot iedere plek waar ideeën, energie of goederen worden uitgewisseld. Niet alleen fysieke markten.
De belangrijkste uitdaging voor mensen met deze omgeving is steeds weer om een balans te vinden tussen stimulatie en over-stimulatie.
Het erkennen en vervolgens herkennen van hun eigen grenzen is belangrijk. Ze moeten ervoor zorgen dat ze regelmatig tijd en mogelijkheden hebben om op te laden. Dat kan helpen om in alle drukte, in de hectiek, het evenwicht te bewaren. Maar het is een evenwicht op een slap koord. In de basis is er altijd een beweging en de grens tussen te veel en te weinig prikkels is heel dun.
Voor mensen met deze omgeving in hun design is het belangrijk om op jonge leeftijd die vreemde behoefte aan prikkels en tegelijkertijd prikkelarm te willen leven, te onderkennen. Zoals altijd geldt dat hoe meer je het door hebt, hoe scherper je het ziet. Hoewel het goed is om te zoeken naar een balans, is het ook goed om te weten dat die balans een utopie is. Juist in de beweging en in het meebewegen - zonder weerstand, zonder ook maar iets aan een situatie te problematiseren - zit juist de ontspanning.
De pijl die in de Bodygraph de omgeving aangeeft, kan naar links of naar rechts wijzen.
Als de pijl naar links wijst, gedijt iemand in een wat stabielere en gestructureerde omgeving. Thuis werken, maar in verbinding met anderen is ideaal. Dat kan bijvoorbeeld vanuit een kantoor aan huis. De mogelijkheden om online te werken zijn voor mensen die 'intern' als verbijzondering hebben, ideaal.
Staat de pijl naar rechts, dan is het de bedoeling om echt naar buiten te gaan. Om je fysiek in omgevingen te begeven waar er drukte is. Bij voorkeur met een lijstje met specifieke doelen (boodschappen) die je een structuur bieden. Dat stimuleert en faciliteert het maken van nieuwe contacten. De structuur zit hier dus niet in de plek zelf, maar in de structuur die jij op die plek aanbrengt door je eigen plan te volgen én selectief te zijn.
NB Ook voor deze tips geldt dat je zelf moet experimenteren met deze informatie. Geloof niets, maar probeer het uit en kijk vooral wat (voor jou) het beste werkt.
Heb jij zelf ervaringen met deze omgeving, of ken je iemand waarbij je dit herkent?
Ik vind het leuk om je verhaal te lezen en te gebruiken om zelf nog weer van te leren.
Dus kom maar op.