De Markt

Wees selectief en kieskeurig, ervaar en voel wat bij jou resoneert

In Human Design verwijst de 'Markt' (Markets) naar drukke en dynamische plekken.

Mensen met 'Markets' in hun design floreren doorgaans in omgevingen die levendig, boeiend en stimulerend zijn.

Het concept 'markt' is hierbij niet beperkt tot een letterlijke marktplaats. Het verwijst in ruimere zin naar plekken en ruimtes (ook digitaal) waar ideeën, goederen of diensten worden uitgewisseld. Waar mensen met een zekere levendigheid met elkaar omgaan en transacties van één of andere soort plaatsvinden. Het meest stimulerend zijn  plekken waar een grote diversiteit aan mensen is, met verschillende ervaringen. Dat maakt de 'markt' extra aantrekkelijk. 

 

Ik merk op, dat mensen op jonge leeftijd, die op de 'markt' moeten zijn, juist dromen van een afgelegen plekje in de natuur. Een plek uit de drukte. Maar als ze ouder worden is er een sterke aantrekkingskracht om juist in de dynamiek te verblijven. Het is uiteraard afhankelijk van de rest van iemands design hoe dit zich ontvouwt, maar je kunt je als buitenstaander zomaar verbazen over waar iemand naar toe trekt. 

 

Een belangrijk kenmerk van mensen die volgens hun design in een dynamische omgeving gedijen, is hun vermogen om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Net als op een markt, waar dingen snel kunnen veranderen, vertonen deze mensen vaak een talent voor het 'meegaan met de stroom'. Ze kunnen zich relatief gemakkelijk aan nieuwe situaties aanpassen. 

 

Tegelijkertijd moeten mensen die in deze omgeving gedijen selectief en kieskeurig zijn. Zo beschermen ze zich tegen overprikkeling. Mensen met 'markt' als omgeving moeten zelf kunnen kiezen waar ze willen zitten. Laat ze hun huis (eigen kamer) naar hun eigen wens inrichten, laat ze (ook als kind) plekken vinden om te verkennen, geef ze opties en laat ze genieten van alle mogelijkheden en de rijkdom aan details.

De 'markt' en je werk/carrière

Mensen met deze omgeving in hun design kunnen uitblinken in beroepen waar een levendige uitwisseling van ideeën en ervaringen plaatsvindt. Ze kunnen genieten van banen die variatie bieden, waar geen twee dagen hetzelfde zijn.

 

Banen in sales, handel, consultancy, evenementenbeheer of public relations kunnen bijzonder geschikt zijn. In dergelijke rollen sluit de dynamische omgeving aan bij de natuurlijke neiging van de persoon tot verandering en diversiteit, waardoor ze hun volledige potentieel kunnen benutten.

 

Het is belangrijk om te onthouden dat hoewel iemands geschiktheid voor een baan beïnvloed wordt door iemands 'omgeving', deze omgeving geen vooraf bepaald carrièrepad dicteert. Persoonlijke interesses, vaardigheden en ervaringen zijn net zo belangrijk. 

Misverstanden over deze omgeving

Zoals met elk aspect van Human Design hoor en lees ik de nodige misverstanden. 

 

Een veelvoorkomend misverstand is dat deze omgeving constante sociale interactie vereist. Dat is niet het geval. De nadruk ligt met name op de dynamische uitwisseling van energie, niet per sé op sociale activiteiten.

Vaak wordt de 'markt' gezien als onverenigbaar met introversie. Dit is niet het geval. Ook mensen die zeer introvert zijn en volgens hun design op de 'markt' gedijen, kunnen energie en inspiratie vinden in drukke omgevingen. Hoewel ze de dynamiek doorgaans liever van een afstandje bekijken, dan er middenin te zitten.

Het idee om gebonden te zijn aan letterlijke marktplaatsen, kan ook leiden tot misverstanden.

 

De marktomgeving strekt zich - zoals ik al schreef - uit tot iedere plek waar ideeën, energie of goederen worden uitgewisseld. Niet alleen fysieke markten.

Specifieke uitdagingen voor mensen met de 'markt' als omgeving

De belangrijkste uitdaging voor mensen met deze omgeving is steeds weer om een balans te vinden tussen stimulatie en over-stimulatie. 

 

Het erkennen en vervolgens herkennen van hun eigen grenzen is belangrijk. Ze moeten ervoor zorgen dat ze regelmatig tijd en mogelijkheden hebben om op te laden. Dat kan helpen om in alle drukte, in de hectiek, het evenwicht te bewaren. Maar het is een evenwicht op een slap koord. In de basis is er altijd een beweging en de grens tussen te veel en te weinig prikkels is heel dun.

 

Voor mensen met deze omgeving in hun design is het belangrijk om op jonge leeftijd die vreemde behoefte aan prikkels en tegelijkertijd prikkelarm te willen leven, te onderkennen. Zoals altijd geldt dat hoe meer je het door hebt, hoe scherper je het ziet. Hoewel het goed is om te zoeken naar een balans, is het ook goed om te weten dat die balans een utopie is. Juist in de beweging en in het meebewegen - zonder weerstand, zonder ook maar iets aan een situatie te problematiseren - zit juist de ontspanning. 

Het onderscheid tussen links 'interne markten' en rechts 'externe markten

De pijl die in de Bodygraph de omgeving aangeeft, kan naar links of naar rechts wijzen. 

 

Als de pijl naar links wijst, gedijt iemand in een wat stabielere en gestructureerde omgeving. Thuis werken, maar in verbinding met anderen is ideaal. Dat kan bijvoorbeeld vanuit een kantoor aan huis. De mogelijkheden om online te werken zijn voor mensen die 'intern' als verbijzondering hebben, ideaal. 

 

Staat de pijl naar rechts, dan is het de bedoeling om echt naar buiten te gaan. Om je fysiek in omgevingen te begeven waar er drukte is. Bij voorkeur met een lijstje met specifieke doelen (boodschappen) die je een structuur bieden. Dat stimuleert en faciliteert het maken van nieuwe contacten. De structuur zit hier dus niet in de plek zelf, maar in de structuur die jij op die plek aanbrengt door je eigen plan te volgen én selectief te zijn.

Aanvullende tips - maar laat je niets aanpraten - experimenteer vooral zelf

  1. Jij hebt meer dan gemiddeld prikkels nodig. Zelfs als je denkt dat je liever prikkelarm wilt leven. Ga regelmatig naar plekken waar het bruist, en geniet van de levendigheid. Van de geuren, de kleuren, de verschillende mensen. Wat gebeurt er met je? 
  2. Het is belangrijk om nieuwe plekken te ontdekken. Maar wees hier selectief in want lang niet iedere nieuwe hot-spot is een goede plek voor jou. Voel of je toe bent aan wat nieuwe energie. Bedenk vooral niet met je hoofd dat je naar een nieuwe plek móet gaan, maar leer fysiek te ervaren welke plekken jou goed doen.
  3. Jij hebt jouw eigen stijl en specifieke voorkeuren. Het is zeer gezond om je daar op te richten en om daar je eigen ding - je eigen stijl - van te maken. 
  4. Markt-mensen zijn zich meer dan gemiddeld bewust van de seizoenswisselingen. Ze voelen aan wat bij het seizoen past en wat niet. Dat kan betrekking hebben op eten, mode, de inrichting van ruimtes. Volg hier jouw eigen ritme in en laat je niet verleiden door het grote aanbod. 
  5. Dat specifieke, dat selectieve, geldt ook andere zaken. Bijvoorbeeld voor de plek waar je wilt zitten (met een eigen plek aan tafel, of op de bank). Ga in een vreemde ruimte kort op een stoel zitten en voel welke stoel (plek in de ruimte) de juiste is. Geleidelijk ontwikkel je hier een gevoel voor en hoef je niet eerst alle stoelen te proberen :-)
  6. Markt-mensen kunnen sterk gehecht zijn aan dingen. Soms is dit een bepaald speeltje, een oud dekentje, of een favoriet knuffeldier. Naarmate je ouder wordt kan het een kledingstuk zijn, een manier van denken, een bepaalde plek in huis, een bepaalde plek in de natuur. Markt-mensen moeten door hun omgeving aangemoedigd worden om te laten weten wat ze echt leuk vinden en gestimuleerd worden om selectief te zijn. Geef kinderen met deze omgeving niet zomaar cadeautjes, maar sluit nauw aan op hun specifieke voorkeur, of geef ze geld om zelf te kunnen besteden.
  7. Wees selectief met alles, maar probeer wel alles. Zo ontwikkel je je smaak en je bewustzijn. Wees selectief met je vrienden en vriendinnen. Heb binnen een organisatie meerdere plekken (zowel fysiek, als qua inhoud) en ervaar wat het beste bij jou past. Et cetera. Onderzoek, wees selectief en selecteer door.

NB Ook voor deze tips geldt dat je zelf moet experimenteren met deze informatie. Geloof niets, maar probeer het uit en kijk vooral wat (voor jou) het beste werkt. 

Reacties n.a.v. jouw eigen ervaring(en)  zijn zeer welkom

Heb jij zelf ervaringen met deze omgeving, of ken je iemand waarbij je dit herkent?

Ik vind het leuk om je verhaal te lezen en te gebruiken om zelf nog weer van te leren. 

Dus kom maar op. 

Commentaren: 0