Mensen die in hun design 'verlangen' als primaire motivatie hebben, worden gedreven door hun wensen en ambities.
Iemand met deze motivatie die zijn of haar design leeft, wil de wereld ten goede veranderen en wil andere mensen in een betere richting leiden, opdat hun leven, hun gezondheid, hun mentale welzijn e.a. verbetert.
Iemand die deze motivatie heeft, verlangt ook naar het hebben van impact. Er zit de nodige leiderschap onder de motivatie van verlangen. Leiderschap om nieuwe inzichten over het leven met anderen te delen en om die gewenste verandering in de wereld te zetten.
Als iemand met deze motivatie zijn of haar design leeft, geeft hun sensorische systeem (het geheel aan zintuigen) hen de juiste informatie.
Dat gebeurt niet als zij hun vervorming leven. De kans dat iemand zijn of haar vervorming leeft, is groot. Op jonge leeftijd worden kinderen die verlangen naar een betere wereld (al was het maar thuis, of op school) afgeremd, of zelfs de mond gesnoerd. Niet altijd onbegrijpelijk, maar wel frustrerend.
De vervorming die bijna automatisch optreedt, is die van 'verlangen' naar 'onschuld'. In plaats van het leven vanuit verlangen te leven, gaat iemand zich afzijdig houden. Hij of zij trekt zich terug en doet niet meer mee. De onschuld zit in het feit dat iemand niets met anderen te maken wil hebben en nergens in betrokken wil worden
Zo leven veel mensen met deze motivatie gefrustreerd, boos, of verbitterd hun leven.
Maar dat is niet waar deze mensen voor gebouwd zijn. Integendeel.
Het verlangen dat we tegenwoordig met name in onze wereld voorbij zien komen, is het verlangen waarmee mensen, bedrijven en organisaties rijkdom voor zichzelf vergaren.
Maar wie gemotiveerd wordt door 'verlangen' is er niet om zichzelf te verrijken. De energie is vooral gericht op het verbeteren van het leven van de ander. In de kern zit er levenslust en vreugde onder deze motivatie. De ware motivatie van verlangen, dat wat iemand met deze motivatie in beweging zet gaat over wat hij of zij kan bijdragen of geven aan de ander.
Ik had het hierboven al over de potentiële vervorming van deze motivatie. Ik besteed hier nogmaals aandacht aan omdat het zo ontzettend belangrijk is. Want de kans is groot dat ook jij de vervorming van deze motivatie leeft.
Zolang je nog door een 'Niet-Zelf' , een vervormd, perspectief naar de wereld kijkt en vanuit een vervormde motivatie handelt, is het niet alleen lastig om bij jezelf te blijven, maar jouw vervorming creëert ook ruis in de buitenwereld.
Als je van nature 'verlangen' als motivatie hebt, is de vervorming 'onschuld'. Nu klinkt onschuld niet direct als een motivatie, maar het feitelijk het weg gaan van je verlangen en je afzijdig (onschuldig) houden. Je wilt eigenlijk iets heel graag, maar als de omgeving daar dan niet enthousiast op reageert, ga je in de overlevingsstand. Je tempert jezelf en je eigen verlangens, om maar niet afgewezen te worden.
In plaats van 'Do Good', schakelen mensen over naar 'Better Do Nothing'. Ze worden passief. Ze willen niets met anderen te maken hebben en nergens in betrokken worden. Ze willen geen leiderschap op zich nemen, terwijl dat is waar ze voor geroepen zijn. Als je jezelf verliest in je vervorming dan voel je je eigen harts-verlangens niet meer.
De drive verdwijnt. Je zal je regelmatig leeg voelen.
Gedachten als 'Ik wil het niet doen', 'Ik wil geen verantwoordelijkheid', 'Ik heb het niet gedaan; ik ben onschuldig' nemen de overhand. Onschuld zorgt dan voor vermijdend gedrag. Het zegt: ik wil geen leider (meer) zijn.
Toen ik mijn design uitgelegd kreeg herkende ik bij mijzelf - met verlangen als motivatie in mijn design - die terugtrekkende beweging. Zoveel keren in mijn leven dat mensen 'geen zin', 'geen tijd', 'geen geld', 'het te moeilijk' vonden, 'het niet als hun taak zagen', of 'geen energie' hadden. Of al die keren dat mensen zeiden dat het 'toch niet zou lukken', of 'het toch wel niet zou mogen...'. Al die momenten hebben mijn verlangen regelmatig beperkt en soms ook geknakt. Daardoor ben ik achteruit gegaan en heb ik mijzelf uit zelfbehoud vele keren afzijdig gehouden.
Tot het moment dat ik begreep wat er gebeurde en het me na de nodige oefening steeds vaker lukte om bij mijn 'verlangen' te blijven. Als ik dat verlangen niet met Pietje, Jantje, of Klaasje kan realiseren, dan zoek ik verder naar andere mensen. Ik grijp zelden nog terug op mijn beschermingstechniek om me terug te trekken. De kwaliteit van mijn leven is daardoor sterk verhoogd.
Dat is een cadeau aan mijzelf en dat is in potentie het cadeau voor iedereen die de strategie van 'terugtrekking' en 'onschuldig blijven' herkent en hanteert.
Daarvoor zijn we niet op Aarde. Net als ik ben je een aanjager vanuit je 'verlangens'.
Nu je dit weet mag je daar 'ordinair' voor gaan. Zonder voorbehoud, zonder jezelf in te houden.
Volg je verlangens.
Inzicht in je natuurlijk motivatie maakt duidelijker wat je van nature drijft. Het is als een intern kompas dat je beslissingen en acties begeleidt.
Door je bewust te worden van jouw motivatie en deze keer op keer te hanteren, kun je meer helderheid en authenticiteit in je leven brengen. In plaats van jezelf te verliezen in de vervormde motivatie en daarbij - hoe hard je daar ook je best voor doet - zeer waarschijnlijk nooit een echt gevoel van tevredenheid te ervaren, kun je vanuit jouw natuurlijke motivatie op de meest pure manier aan het leven en de wereld om je heen bijdragen.
Ook hier geldt zoals voor ieder aspect van een design dat het niet gaat om strikte definities of beperkingen. Human Design is een hulpmiddel voor zelfontdekking en groei. Het kan je helpen om nauwer aan te sluiten bij de unieke aard van wie jij in essentie bent.
Blijf dus ook dit aspect in relatie tot alle andere aspecten van je design bekijken.
Heb jij deze motivatie in jouw design?
Dan ben ik benieuwd naar wat je herkent en naar jouw eigen voorbeelden.
Zowel de voorbeelden van de keren dat je jouw natuurlijke motivatie leeft, maar ook over wat er gebeurt als je dingen vanuit jouw vervormde perspectief doet en je je afzijdig houdt.