Mensen die 'schuld' als motivatie in hun design hebben worden gemotiveerd door verantwoordelijkheden en verplichtingen. Schuld gaat dus niet zozeer over schuldig zijn, of je schuldig voelen.
Schuld als motivatie verwijst primair naar een aangeboren psychologisch mechanisme dat mensen ertoe aanzet hun waargenomen verplichtingen na te komen en de juiste balans te vinden in hun interpersoonlijke relaties. 'Schuld' is een krachtige motivator die mensen ertoe aanzet te handelen op manieren waarvan zij denken dat ze gepast en noodzakelijk zijn om eventuele schuldgevoelens te vermijden.
Wanneer mensen hun design leven, geeft hun gehele sensorische systeem hen de juiste informatie. Op dat moment zit er een zekere natuurlijke intelligentie onder deze motivatie.
Dat gebeurt niet als mensen (nog) hun 'Niet-Zelf', hun vervorming leven. Zolang mensen nog gedreven worden door de open centra en kanalen in hun design, worden ze in beweging gezet door de vervormde motivatie van 'Hoop'. Dit leidt ertoe dat mensen zich bezig gaan houden met het bieden van 'hoop', maar het is met alle respect veelal 'domme hoop', of 'valse hoop'.
Het is je werk opzeggen in de hoop dat je de Postcode-straatprijs wint, het is hopen dat je beter wordt, terwijl je niets aan je leven verandert. Et cetera.
Op het gebied van carrière en werk drijft schuldmotivatie individuen vaak naar rollen waarin ze het gevoel hebben dat ze hun verplichtingen kunnen nakomen en effectief kunnen bijdragen aan het collectief. Ze kunnen schuldgevoelens ervaren wanneer ze het idee hebben dat ze deze verplichtingen niet nakomen.
Het kan een zeer krachtige motor zijn voor persoonlijke groei en ontwikkeling. Het schuldgevoel fungeert als een interne barometer en spoort individuen aan tot gedrag en acties waarvan zij menen dat ze aansluiten bij hun taken en verantwoordelijkheden.
Deze motivatie kan ook tot uitdagingen leiden. Bijvoorbeeld tot gevoelens van overweldiging als iemand het gevoel heeft dat hij of zij de waargenomen verplichtingen niet na kan komen. Dat leidt maar al te vaak tot schuldgevoelens.
Dat kan ook gebeuren wanneer iemand met deze ingebouwde motivatie zijn of haar eigen behoeften boven die van anderen stelt. Ook dan ontstaan er vaak schuldgevoelens. Terecht of niet.
Door bewust aandacht te besteden aan de momenten waarop schuldgevoelens zich voordoen, kunnen mensen met deze motivatie waardevolle inzichten krijgen in hun eigen behoeften, waarden en verlangens.
Omdat het zo enorm belangrijk is, wil ik nog kort aandacht besteden aan de vervorming van deze motivatie.
Op het moment dat je zelf 'schuld' als motivatie hebt, maar je merkt dat je met name in beweging komt om ergens hoop te brengen, om anderen hoopvol te stemmen, om de hoop niet op te geven, dan gebruik je niet jouw natuurlijke motivatie, maar de vervorming.
Het leven van die vervorming - van iedere vervorming - kost energie. Meer energie dan nodig is. Vaak lekken mensen door de vervorming van hun 'motivatie' en van hun 'perspectief' (lees: de 6 perspectieven) enorm veel energie. Want hoe hard ze ook hun best doen, het resultaat is nooit wat ze 'gehoopt' hadden dat het zal zijn.
Op het moment dat je merkt dat je leven aangestuurd wordt door 'hoop' en alle varianten hiervan, is het goed om je te bezinnen. Op het moment dat je meer in verbinding leeft met je authentieke motivatie, is de kans groot dat het leven meer vervullend zal zijn.
Inzicht in je natuurlijk motivatie maakt duidelijker wat je van nature drijft. Het is als een intern kompas dat je beslissingen en acties begeleidt.
Door je bewust te worden van jouw motivatie en deze keer op keer te hanteren, kun je meer helderheid en authenticiteit in je leven brengen. In plaats van jezelf te verliezen in de vervormde motivatie en daarbij - hoe hard je daar ook je best voor doet - zeer waarschijnlijk nooit een echt gevoel van tevredenheid te ervaren, kun je vanuit jouw natuurlijke motivatie op de meest pure manier aan het leven en de wereld om je heen bijdragen.
Ook hier geldt zoals voor ieder aspect van een design dat het niet gaat om strikte definities of beperkingen. Human Design is een hulpmiddel voor zelfontdekking en groei. Het kan je helpen om nauwer aan te sluiten bij de unieke aard van wie jij in essentie bent.
Blijf dus ook dit aspect in relatie tot alle andere aspecten van je design bekijken.
Heb jij deze motivatie in jouw design?
Dan ben ik benieuwd naar wat je herkent, jouw eigen voorbeelden...et cetera.