'Behoefte' als jouw primaire motivatie

Korte omschrijving

Mensen die 'behoefte' als primaire motivatie in hun design hebben, worden van oorsprong gedreven door essentiële behoeften en basisbehoeften. Deze motivatie kan mensen ertoe aanzetten op zoek te gaan naar wat zij denken dat nodig is voor hun welzijn, veiligheid en geluk. Deze motivatie wordt daarom ook wel 'noodzaak' genoemd. 

Mensen met deze motivatie hebben de neiging om beslissingen te nemen op basis van wat zij op een bepaald moment als hun noodzakelijke behoeften beschouwen. Het is een intrinsieke drive die gevoed wordt door hun sensorische systeem die hun keuzes bepaalt. 

Hoe deze beslissingen worden genomen wordt idealiter gezien ook beïnvloed door hun strategie en autoriteit (innerlijke wijsheid). Op dat moment werkt hun intelligentie optimaal en zullen zij de juiste besluiten nemen. Wetende wat goed voor henzelf en voor anderen is. 

Iedere motivatie heeft een vervorming. De vervormde motivatie van 'behoefte' is 'angst'. In plaats van helder te kijken naar wat de onderliggende behoefte in een situatie is, wordt iemand vanuit één of meer 'Niet-Zelf' strategieën gedreven door angst. Die angst is zelden goed onderbouwd, omdat de zintuigen niet op de juiste manier gebruikt worden. 

Aanvulling op 'behoefte' als motivatie

Jouw motivatie draait eigenlijk maar om één vraag: ‘Wat is er nodig?’ Jij voelt een innerlijke drive om deze behoefte te herkennen, te vervullen en jezelf maar ook de mensen om je heen te geven wat er echt nodig is.  

Mensen met 'behoefte (noodzaak)' als primaire motivatie zijn van nature selectief in de dingen die ze doen om hun doelen te realiseren. Zij moeten zichzelf regelmatig de vraag stellen of ze doen wat (echt) nodig is? Hun motivatie werkt het zuiverst als ze zich focussen op zaken die voor hen - en volgens hen - echt belangrijk zijn.

Heb jij deze motivatie? Dan is het goed om te ontdekken welke dingen dat voor jou zijn. Stel jezelf daarom steeds weer de hierboven genoemde vraag: wat is er nodig?

Mensen met deze motivatie zien wat er (echt) moet gebeuren in de wereld, in hun organisatie, hun gemeenschap of waar dan ook. Ze zullen dit doorgaans ook uitspreken. 

Wanneer mensen met deze motivatie overeenkomstig hun design leven, dan richten ze zich met name op wezenlijke, essentiële behoeften. Welke dat zijn hangt heel erg van de rest van hun design.

Deze motivatie kan uit complexe situaties de belangrijkste stappen destilleren die op dat moment nodig zijn om verder te komen. Eenvoud en focus zijn hier sleutelwoorden. Heb jij deze motivatie dan zal je van nature complexe situaties begrijpelijk maken. Jij zal de complexiteit proberen weg te nemen en daarmee de ander helpen om bepaalde zaken op te lossen. 

De vervorming van deze motivatie

Iedere natuurlijke motivatie komt met een vervorming. Die vervorming treedt vaak al op jonge leeftijd op. De onbewuste vervorming die doorgaans optreedt bij iemand die 'behoefte' als natuurlijke motivatie heeft, is 'angst'. Soms zelfs verlammende angst. 

In plaats van in beweging te komen om op een adequate in behoeften te voorzien, komt er 'angst' om de hoek kijken. Dit is niet de intelligente 'angst' die mensen hebben die 'angst' als primaire motivatie hebben, maar het is - met alle respect - een vorm van 'domme angst'. Angst die je veelal met het hoofd wordt gegenereerd op basis van wat anderen schrijven, zeggen, of doen. 

Mensen die gemotiveerd worden door deze vervormde 'angst', zijn - even zwart wit gesteld - bang voor van alles en nog wat. Bang dat het niet goed gaat. Bang dat ze niet op tijd komen. Bang dat ze de schuld krijgen. Bang dat er vervelende dingen gaan gebeuren.

Bedenk het zelf maar.

Die vervorming leven ze hopelijk niet 24/7, maar doorgaans stoppen ze veel te veel energie in deze vervormde motivatie. Die vervorming is daarom in potentie een enorm energielek. Want hoe hard iemand vanuit zijn of haar vervorming ook zijn of haar best doet, het zal nooit afdoende zijn. Het leven blijft een opeenstapeling van situaties, dingen en mensen waar je bang voor kunt zijn. 

Heb jij van nature 'behoefte' als primaire motivatie en merk je dat je vanuit je vervorming leeft, stop dan met alles. Leg alles weg. Haal diep adem. Misschien is er iets dat niet goed zal gaan, misschien gaat het zelfs fout. Maar als jij vanuit je natuurlijke kwaliteit leeft (en handelt) zal je tijdig de onderliggende behoeften onderkennen waarin op een bepaald moment echt voorzien moet worden. 

Afsluitend

Inzicht in je natuurlijk motivatie maakt duidelijker wat je van nature drijft. Het is als een intern kompas dat je beslissingen en acties begeleidt.

Door je bewust te worden van jouw motivatie en deze keer op keer te hanteren, kun je meer helderheid en authenticiteit in je leven brengen. In plaats van jezelf te verliezen in de vervormde motivatie en daarbij - hoe hard je daar ook je best voor doet - zeer waarschijnlijk nooit een echt gevoel van tevredenheid te ervaren, kun je vanuit jouw natuurlijke motivatie op de meest pure manier aan het leven en de wereld om je heen bijdragen. 

Ook hier geldt zoals voor ieder aspect van een design dat het niet gaat om strikte definities of beperkingen. Human Design is een hulpmiddel voor zelfontdekking en groei. Het kan je helpen om nauwer aan te sluiten bij de unieke aard van wie jij in essentie bent.

Blijf dus ook dit aspect in relatie tot alle andere aspecten van je design bekijken. 

Benieuwd naar jouw reactie

Heb jij deze motivatie in jouw design? 

Dan ben ik benieuwd naar wat je herkent, jouw eigen voorbeelden...et cetera. 

Commentaren: 0