Kanaal 11-56 – het kanaal van Nieuwsgierigheid

het design van de zoeker

Voorwoord

Op deze pagina beschrijf ik de natuurlijke werking en de Niet-Zelf mechanismen van kanaal 11-56.

Ik heb de informatie gerubriceerd, maar omdat het wel steeds om dezelfde energie gaat, betekent dit dat bepaalde informatie bij meerdere rubrieken terug komt.

Ik hoop dat dit je helpt om de essentie van dit kanaal nog beter te begrijpen. 

Introductie van kanaal 11-56

In dit kanaal ligt onze menselijke capaciteit om ons dingen voor te stellen die nog geen werkelijkheid zijn, of die nog niet ontdekt zijn. Je dingen voor kunnen stellen die we nog niet kennen of begrijpen, leidt tot nieuwsgierigheid en die nieuwsgierigheid leidt weer tot de drive om door te blijven zoeken. 

Mensen die kanaal 11-56 in hun design gedefinieerd hebben, zijn van nature altijd op zoek naar iets interessants. Ze zijn in positieve zin nieuwsgierig en ze delen hun inzichten graag met anderen.  

De verhalen van allemaal unieke mensen die allemaal hun reis maken en daarmee hun eigen (beleefde) kijk op de wereld hebben, maakt dat onze cultuur rijker wordt. Dit kanaal van nieuwsgierigheid is waar de overlevering van wijsheid en menselijke ervaringen wordt gedeeld door het vertellen van verhalen. Het collectief (het grotere geheel) heeft via al deze verhalen een gemeenschappelijk referentiekader van haar geschiedenis, met al zijn horror en zijn heerlijkheid. 

Kanaal 11-56 is een kanaal in het abstracte circuit van ervaren. Hier draait het om het leven te beleven en minder om de resultaten. Met andere woorden het gaat hier niet om het vinden, maar om het zoeken op zich. Dat zoeken houdt nooit op en dat is precies zoals het moet zijn. Iemand met deze energie is ontworpen om te steeds verder te zoeken. 

In dit kanaal slaan we alle zoekervaringen op als visueel geheugen (beelden), met als doel dit terug te geven aan het collectief. Het gaat hier om lessen te trekken uit de ervaringen en om deze informatie met anderen te delen, opdat niet iedereen dit persoonlijk hoeft te ervaren.   

Al die verzamelde kennis leidt wel tot meer helderheid, maar nooit tot absolute (logische) zekerheid. De hoop van mensen met deze energie is dat het zoeken uiteindelijk wel die zekerheid op zal leveren, maar die hoop is ijdel. Er is hierin geen zekerheid te vinden en als je dat kunt accepteren wordt het veel gemakkelijker om het vinden los te laten en om voluit te genieten van het proces van zoeken. Het gaat hier in dit kanaal echt over de reis, niet over het aankomen. 

Dit is een kanaal dat gericht is op het collectief (je zoekt dus niet voor jezelf) en dat gaat over de betekenis van ervaringen voor het geheel (samenleving/mensheid/wereld). 

De energie van kanaal 11-56 in professionele omgevingen

Mensen met deze energie hebben doorgaans een inherent talent voor communicatie, vooral op het gebied van het vertellen van verhalen. Of het nu gaat om schrijven, spreken in het openbaar, lesgeven of een informeel gesprek, ze zijn in staat concepten tot leven te brengen op een manier die hun publiek boeit en betrekt. 

Dit vermogen om abstracte ideeën om te zetten in levendige, tastbare verhalen maakt mensen met deze energie waardevolle bijdragers in veel professionele en persoonlijke omgevingen. 

Ze kunnen uitblinken in rollen die betrekking hebben op lesgeven, verhalen vertellen, spreken in het openbaar, schrijven of enige andere vorm van creatieve communicatie.

Samenhang met andere aspecten van Human Design

De impact van kanaal 11-56 wordt uiteraard beïnvloed door andere aspecten van iemands design. Zoals bijvoorbeeld andere gedefinieerde kanalen, open en gedefinieerde centra, of iemands profiel. 

Zo zal een Projector die dit kanaal gedefinieerd heeft, zijn of haar verhalen op een hele andere manier (moeten) delen dan bijvoorbeeld een Manifestor, of Generator. Een Projector die zichzelf en zijn/haar omgeving respecteert moet wachten op de expliciete uitnodiging om verhalen en ideeën te delen, terwijl de Manifestor op ieder moment zelf kan besluiten om een verhaal te vertellen. 

Een Generator doet er goed aan om te wachten en pas te reageren als het goed voelt, of zijn of haar lichaam ‘ja’ zegt. Dat geldt ook voor een Manifesting Generator, alleen doet hij of zij er goed aan om zich na ieder verhaal bewust af te vragen of de luisteraars echt zitten te wachten op een volgend verhaal? 

Iemand die naast dit kanaal ook kanalen heeft geactiveerd in het (logische) circuit van begrijpen (zoals kanaal 63-4, of 17-62) zal minder gefocust zijn op emotionele beleving van de ervaring, maar proberen om de ervaring logisch te conceptualiseren en te rationaliseren. Daarmee kan het verhaal wat klinisch en afstandelijk worden. Of – vanuit weer een andere hoek - iemand met één of meer individuele kanalen, zal een sterkere persoonlijke laag aan het verhaal toevoegen, dan iemand die deze energie van nature niet heeft. 

Kijk je naar de profielen dan zal iemand met een 1/3 profiel (de onderzoeker/martelaar) veelal focus leggen op de aard van de bevindingen, terwijl iemand met een 4/6 profiel meer gericht is op praktische toepasbaarheid voor zijn of haar directe netwerk. Met een 6/2 profiel zal iemand de ervaring meer vanuit een waarnemerspositie vertellen. Zo geldt voor ieder van de twaalf profielen een specifieke focus en perspectief.   

Datzelfde geldt voor de invloed van open en gedefinieerde centra in iemands design. Iemand met een gedefinieerd gevoelscentrum zal zeer waarschijnlijk meer emotionele kleur geven aan het verhaal, dan iemand die dit centrum open heeft. Behalve wanneer de verteller met een open gevoelscentrum door die ervaring zelf emotioneel geraakt is. Dan is die geraaktheid zeer waarschijnlijk voelbaar in het hele verhaal en misschien is die geraaktheid zelfs wel leidend. 

Bij mijn uitleg over verschillende aspecten van Human Design, benadruk ik regelmatig het belang om zaken altijd vanuit de samenhang van een design te zien. Het is echt heel belangrijk om ieder aspect van een design vanuit de context van een heel design te zien, maar ook vanuit de wordingsgeschiedenis van iemand. Zo ken ik meerdere Manifesting Generators - meestal met een onbewust geactiveerd kanaal 34-20 - die als kind zo vaak gehoord hebben dat ze maar beter hun mond kunnen houden, dat ook de verhalende energie in kanaal 11-56 is verstild. Ze zijn wel nieuwsgierig, maar vertellen zelden over hun bevindingen. 

Focus je dus niet teveel op een aspect van een design en begrijp dat juist in de combinatie van alle aspecten onze uniciteit gemanifesteerd wordt.

De rol van poort 11 en poort 56

In kanaal 11-56 staat poort 11 bekend als de poort van ideeën. Dit is letterlijk de poort waar in de Mind ideeën en inzichten ontstaan. Het is een plek waar gedachten worden verzameld en gevoed. Mensen met deze poort zitten vaak boordevol ideeën en kunnen patronen en mogelijkheden zien die anderen misschien over het hoofd zien. 

Aan de andere kant van het kanaal zit poort 56. Dit is een poort in het Keelcentrum. Het is de poort van stimulatie. Deze poort transformeert de abstracte ideeën van poort 15 in verhalen die anderen kunnen boeien en stimuleren. Het is de energie van ronddwalen en de wereld verkennen door middel van het opdoen van nieuwe ervaringen. Op een bepaalde manier zegt iemand hier: “ik geloof dat!” (of "ik geloof niet dat...!" en wil het dan zelf ervaren.  

Mensen met deze energie hebben hierdoor de gave om zelfs de meest abstracte concepten voor anderen toegankelijk en boeiend te maken door - met name - de kunst van het verhalen vertellen. Er is weinig stimulerender dan wanneer iemand uit eerste hand over zijn of haar ervaringen vertelt. 

Navigeren door het leven met continue energie in kanaal 11-56

Hoewel dit kanaal veel sterke punten met zich meebrengt, brengt het ook zijn eigen uitdagingen met zich mee. Voor veel mensen met deze energie is het permanent een kunst om ervoor te zorgen dat hun nieuwsgierigheid doelgericht is. Alleen door gedisciplineerd te zijn in de ideeën die ze willen verkennen en communiceren, kunnen ze hun energie effectief gebruiken. Het gevaar van verstrooiing van hun aandacht en focus, ligt continu op de loer. 

Een andere uitdaging is om er voor te zorgen dat hun verlangen om ervaringen te delen in evenwicht is de ontvankelijkheid en bereidheid van anderen om te luisteren. Het volgen van de met iemands design meegekomen strategie en innerlijke autoriteit, zijn daarom erg belangrijk. Zonder uitnodiging, is de kans op teleurstelling of verbittering groot. 

Daarnaast moeten mensen met deze energie er ook voor zorgen dat hun communicatie niet alleen intellectueel stimulerend is, maar dat deze ook verweven is met ervaringen uit de echte wereld. Dat maakt hun bijdrage krachtiger. 

Tot slot is er altijd het gevaar dat mensen met deze energie hun talent om te zoeken, op hun eigen leven (of dat van hun naasten) gaan toepassen. Vanuit hun Niet-zelf worden mensen dan ‘zoekers’. Altijd op zoek en bij iedere vondst alweer bezig met verder zoeken. Oneindig en rusteloos. Als je dit bij jezelf herkent is het goed om je te realiseren dat het zoeken vooral bedoeld is voor het collectief en zelden voor jezelf. Daarnaast is het goed om je niet te focussen op het resultaat, maar op het proces van zoeken. Met name daardoor stimuleer je anderen. 

De energie in kanaal 11-56 in relaties

Degenen die dit kanaal gedefinieerd hebben zijn over het algemeen interessante gesprekspartners; mensen die altijd weer nieuwe ervaringen en perspectieven inbrengen. Ze kunnen anderen helpen om zaken vanuit nieuwe invalshoeken te bekijken en om complexe concepten beter te begrijpen door middel van hun duidelijke en boeiende uitleg. 

Hun neiging om te theoretiseren en onverbloemd te vertellen, kan er echter ook gemakkelijk toe leiden dat ze gesprekken domineren, waardoor er weinig ruimte overblijft voor hun gesprekspartner(s) om zich te uiten. Het is daarom belangrijk dat mensen met deze energie zich er steeds van bewust zijn dat ze niet continu praten, maar ook actief moeten luisteren.  

Degenen die dit kanaal in hun design geactiveerd hebben én rekening houden met hun omgeving, kunnen zeer inspirerend zijn in relaties. Hun nieuwsgierigheid en hun vermogen om fascinerende verhalen te vertellen, kan intellectuele groei bij anderen stimuleren. Samen zijn met iemand die de wereld door de lens van dit kanaal bekijkt, kan een reis van voortdurend leren en ontdekken zijn.

Aan de andere kant kan de abstracte aard van hun denkprocessen voor hun partners soms een uitdaging zijn. 

Het erkennen van de behoefte aan evenwichtigheid in communicatie, met waardering voor de intellectuele stimulatie enerzijds en het belang aan praktische toepasbaarheid anderzijds, kan helpen bevredigende en verrijkende verbindingen te creëren. Anders blijven het onbegrepen ‘lessen’. 

Persoonlijke groei

Dat iemand van nature ergens potentie voor heeft, betekent niet dat er niets meer te leren valt. Zowel in positieve zin, als in het omgaan met de schaduwzijde van dit talent. 

In positieve zin kan het helpen als iemand met deze energie zijn of haar vertelvaardigheden (verder) aanscherpt. Zowel praktisch, als conceptueel. Daarbij is het belangrijk om – zoals al eerder gesteld – abstracte ervaringen waar dat mogelijk is te koppelen aan concrete ervaringen en beleving. Door verhalen te doordrenken met persoonlijke ervaringen, gevoelens en praktische voorbeelden, kan de communicatie effectiever en bevredigender worden. 

Het bewust creëren van een platform waar intellectuele nieuwsgierigheid en volledige vrijheid van meningsuiting wordt gewaardeerd, geeft mensen met dit talent de mogelijkheid om regelmatig de vloer te nemen. Denk aan evenementen, podcasts e.a. Zoals gezegd is de uitnodiging om te spreken daarmee al gegarandeerd en de kans dat mensen de inhoud van de verhalen waarderen is veel groter dan wanneer dit op toevallige momenten gebeurt. 

Een belangrijk aspect van persoonlijke groei is ook het effectief leren omgaan met de overvloedige mentale energie in dit kanaal. Omdat er bij iemand met dit kanaal voortdurend nieuwe ideeën naar boven komen, kan dat leiden tot gevoelens van overweldiging, of onproductief zijn. Het bewust selecteren van de ideeën die moeten worden gedeeld, kan voor meer focus en tevredenheid zorgen. 

Omdat mensen met deze energie van nature geneigd zijn hun inzichten te uiten (te zenden), kunnen ze de waarde van pauzeren, van luisteren en van het absorberen van inzichten van anderen, over het hoofd zien. Het ontwikkelen van actieve luistervaardigheden en het empathisch en begripvol naar anderen te zijn, kan mensen met deze energie helpen om nog effectiever te communiceren. 

Verhalenvertellers met hun vermogen om abstracte ideeën over te brengen, zijn een geschenk. Als ze leren om dit geschenk te doseren en afgestemd te zijn op hun omgeving, zal iemand met deze energie een vervullend leven leiden.

De Niet-Zelf en de ware potentie van deze energie

Als een poort of kanaal in je design gedefinieerd is (gekleurd is), heb je hier van nature extra energie en daarmee een talent, of in ieder geval een potentieel talent. Een talent waarvan je de echte reikwijdte vaak nog niet ontdekt hebt. Die potentie is deel van jouw natuurlijke werking. Daar waar je niets voor hoeft te doen. 

Of jij jouw potentie ook daadwerkelijk leeft is iets waar je alleen zelf een antwoord op kunt geven. Human Design kan je helpen om zicht te krijgen op jouw werkelijke potentie en je tegelijkertijd helpen om meer grip te krijgen op jouw Niet-Zelf

Onze Niet-Zelf is onze geconditioneerde versie; onze aangepaste versie vol met do's, don'ts. Het is onze innerlijke saboteur. Veelal levend vanuit onzekerheid en angst. Het is dat deel van ons dat niet geraakt of gekwetst wil worden. Dat deel dat probeert om de controle te houden op van alles en nog wat. Het is het stuk dat ons als kind heeft geholpen om te kunnen overleven, maar dat ons tegelijkertijd als volwassene vaak beperkt en mentaal vast zet. Het is onze Mini-ME.

De Niet-Zelf van iemand die dit kanaal in zijn of haar design heeft, is niet nieuwsgierig  maar vertelt liever een langdradig verhaal. De verhalen die worden verteld zijn meestal incidenten uit het verleden of dramatische verhalen over romantiek, familie of pijnlijke, zakelijke inspanningen die grote verliezen of onvriendelijke daden met zich meebrachten. 

In dit specifieke kanaal zegt de Niet-Zelf dingen in de trant van: "In mijn tijd... "; "toen ik jong was..." e.a.

In de ware en volledige potentie van deze energie is het delen van verhalen afgestemd op de vraag. Het delen van verhalen wordt beperkt tot beknopte verhalen en er wordt afgezien van herhaling van verhalen. Iemand is inspirerend en stimuleert daardoor anderen om nieuwe ervaringen op te doen. 

Afrondend

In het Human Design-systeem vertegenwoordigt kanaal 11-56 de energie voor het conceptualiseren en communiceren van inzichten. 

Hoewel het unieke sterke punten met zich meebrengt, brengt het ook zijn eigen uitdagingen met zich mee. Door deze energie te omarmen, de implicaties ervan te begrijpen en er effectief mee om te gaan, kunnen degenen bij wie dit kanaal gedefinieerd is, zichzelf op authentieke wijze uitdrukken. Daarmee kunnen ze een betekenisvolle bijdrage leveren aan hun gemeenschap.  

Zoals voor ieder aspect van Human Design geldt dat kanaal 11-56 slechts één stukje van een design is. Het herkennen van de wisselwerking met andere aspecten van een design, levert een beter begrip van dit kanaal op.


Nawoord

Is dit kanaal in jouw design gedefinieerd? 

Dan vind ik het erg leuk (én leerzaam) om jouw feedback te lezen.

Wat herken je wel, wat niet. Waarin kan jij in je werk of dagelijks leven deze energie kwijt? Zijn er externe beperkingen die er voor zorgen dat je deze energie niet goed kunt inzetten? In hoeverre herken je oud overlevingsgedrag (je Niet-Zelf)? 

Je kunt onderaan deze pagina gebruik maken van de mogelijkheid om een commentaar achter te laten. Jouw commentaar wordt niet automatisch op de website gepubliceerd. Mocht ik in jouw verhaal iets tegenkomen dat ik nuttig (leuk) vind en graag wil delen, dan gebruik ik jouw informatie altijd geanonimiseerd. 

Heb je een vraag n.a.v. deze pagina, of een verbetersuggestie? Dan kun je deze hier ook met mij delen. 

Alvast bedankt voor iedere bijdrage. 

Bert

Commentaren: 0

Human Design - de kanalen - zeer uitgebreide uitleg over kanaal 11-56, het kanaal van Nieuwsgierigheid. Gebruik Human Design om jezelf, je partner, je kind(eren), andere familieleden, je collega's e.a. beter te begrijpen. Individuele uitleg, uitleg over relaties, over teams. Praktijk gevestigd in Maarssen (Utrecht). Online werken is mogelijk. Live Boldly - Leef Stoutmoedig - Bert van der Neut, coach en HD expert.